maanantai 20. elokuuta 2012

Pari lääkekokeilua

Nyt tuntuu että on taas energiaakin.

Olen kamppaillut nukahtamisvaikeuksien kanssa kuukausia, ainakin siitä lähtien kun muutettiin tähän eli maalis-huhtikuusta lähtien. Riippumatta siitä, mihin aikaan olen mennyt nukkumaan, olen pyörinyt tunteja valveilla. Aivan liian usein olen nukahtanut vasta sen jälkeen, kun miehen herätyskello on soinut klo 05.30, ja herännyt jo 7-8 aikaan E:n kanssa. Yöunet ovat olleet keskimäärin 3-6 tuntia yössä. Ja kun olen nukahtanut, en ole yön aikana herännyt mihinkään. Mies on joutunut heräämään E:n kanssa öisin, joka yö. 

Aiemmin pystyin kuitenkin elämään asian kanssa, sillä enhän päivisin tehnyt mitään ihmeellistä. Sitten alkoi koulu, ja kun takana oli 3h yöunet ja edessä 8 tunnin koulupäivä ja 30 minuutin ajomatkat suuntaansa, päätin etten halua lähteä riskeeraamaan vaan tarvitsen apua ongelmaani. Pyysin melatoniinia, sillä jos olen oikein ymmärtänyt, se on aikalailla luonnontuote, eikä oikein huvita kiskoa kiduksiini enää yhtään enempää lääkeainesörsseleitä kuin on pakko (ja viimeisimman kipulääkekokeilun jälkeen huvittaa vielä vähemmän!). Lisäksi olen kuullut tutuilta todella paljon hyviä kokemuksia melatoniinista.

Ensimmäinen kokeilu meni vähän puihin, sillä toinen uusi lääke aiheutti mulle niin pahan rintakivun ja hengenahdistuksen, että mies soitti lopulta ambulanssin. Meillä on sukurasitteena paljon sydänongelmia, ja perinnöllisten tekijöiden kautta mullakin on suuri riski saada sydäninfarkti nuorena (alle 50v), vaikkei ehkä ihan näin nuorena kuitenkaan. Mutta tuon lisäksi mun elimistö on ollut todella kovilla pitkään jatkuneen stressin, unettomuuden ja alipainon takia, että lähettivät hätäkeskuksesta ambulanssin ihan vain varmuuden vuoksi, vaikka eivät mitään sydänperäistä varsinaisesti epäilleetkään. Noh, sydänfilmin mukaan sydän oli kunnossa (vaikkei se tietenkään kaikkea kerro), pulssi hyvä, verenpaine hyvä, keuhkot hyvät joten mitä lie sitten ollut. Enpähän syö sitä lääkettä enää toista kertaa - eikä mun olisi alun alkaenkaan pitänyt edes kokeilla, sillä lääkeseloste kehoitti välttämään jos sydänongelmia tai riski niihin, mutta sillä hetkellä muhun sattui niin paljon että olisin voinut ryöstää apteekin, mahdolliset haittavaikutukset eivät paljoa painaneet.

Ja takaisin melatoniiniin - toinenkin kokeiluilta meni puihin, varmaan koska join epähuomiossa kahvia sen ottamisen jälkeen. Mutta kolmas ilta, ai että! Pian ottamisen jälkeen alkoi väsyttää, enkä edes muista milloin olen mennyt niin aikaisin nukkumaan viimeksi! Nukahdin parissa minuutissa, heräsin yöllä antamaan E:lle juotavaa, nukahdin uudestaan, heräsin aamulla virkeänä. Nyt takana on muutama onnistunut yö melatoniinin kanssa, ja jaksan paljon paremmin. Ja mikä parasta, kipukynnyskin on heti noussut, enkä ole tarvinnut kipulääkkeitäkään samalla tavalla =)

1 kommentti:

  1. MInäkin söin jotain puolitoista vuotta melatoniinia muutama vuosi takaperin. :) ei yhtään pahaa sanottavaa! Tällä hetkellä on itelläkin samoja ongelmia nukahtamisen kanssa (unet ovat siitä klo 03. sinne kello 08.) ja olen harkitsemassa käydä lääkärissä hakemassa melatoniiniin uusi resepti. Ja se melatoniini on kuulemma maitoa, joka on lypsetty lehmistä aamuyöllä, eli aika puhdas luonnontuote. :)

    VastaaPoista